Det teoretiske grunnlaget for TOSP

Nyankomne minoritetselever er ingen homogen gruppe elever. Det finnes store forskjeller i utdanningssystemer, både innenfor de enkelte landene elevene kommer fra og mellom deres ulike hjemland. Dette er forskjeller som kan føre til ulikt læringsutbytte for elevene. Noen har gått på fremragende skoler med undervisning av høy kvalitet. De har gjerne tilegnet seg et tilstrekkelig kunnskapsgrunnlag å bygge videre på når de begynner på skolen i Norge.

Andre elever kan ha hatt mangelfull skolegang eller fått utdannelsen sin forstyrret. Dette gjelder spesielt de som kommer fra landsbygda i fattige og krigsherjede land. Disse elevene kan oppleve overgangen til den norske skolen som vanskelig, både med tanke på å lære seg et nytt språk og med å følge fagopplæringen på skolen.

"The most important single factor influencing learning is what the learner already knows. Ascertain this and teach him accordingly". (Ausubel 1968). Med dette utsagnet understreket den amerikanske utdanningspsykologen David Ausubel at både en kartlegging av elevens forkunnskaper og en aktivering av disse kunnskapene i klasserommet bør stå sentralt i all pedagogisk virksomhet. Et slikt perspektiv var inntil 70-tallet helt fraværende i opplæringen av minoritetselever. Det var kun fokus på opplæring i og på norsk. Målet med dette var å assimilere minoritetene inn i en nasjonal kultur så raskt som mulig, noe som skapte mange skoletapere.

Formålet med TOSP-testen er tredelt. Aller først er det å hjelpe lærerne med å kartlegge nyankomne elevenes språklige og kognitive ferdigheter når de begynner på skolen i Norge. Ved å ha kunnskap om elevenes forkunnskaper, både språklig og kognitivt, vil lærerne være bedre rustet til å tilpasse opplæringen som gis elevene. Dernest er formålet å hjelpe lærerne med å kartlegge elevenes framgang når det gjelder utvikling av ferdigheter i norsk som andrespråk mens de får særskilt språkopplæring. Og til slutt er det å hjelpe lærerne med å sikre en god overgang til ordinær opplæring.

Vi vil her drøfte teorier og betraktninger som ligger til grunn for kartleggingsverktøyet TOSP. "Det er ingenting så praktisk som en god teori", hevdet sosialpsykologen Kurt Lewin i 1943. Med dette utsagnet mente Lewin at en god teori kan bidra til å videreutvikle og eventuelt også endre ens praksis. En teori er en forklaring, et sett med ideer om hvordan noe fungerer. Teorien kan brukes som et verktøy til å håndtere praktiske utfordringer på en meningsfull og effektiv måte. Sett i forhold til våre målsetninger er det særlig tre punkter vi ønsker å belyse og drøfte:

1. Alt pedagogisk utviklingsarbeid bygger på en forståelse av læring, dvs. et sett med hypoteser og antagelser om hvordan både barn, unge og voksne tenker og lærer. Vi begynner derfor med en drøfting av synspunkter på menneskesinnets oppbygging og modning. Dette er grunnleggende for all kunnskapstilegnelse hos mennesker.

2. Basert på vår oppfatning av menneskesinnet oppbygging og modning, drøfter vi både første- og andrespråkslæring. Vi legger særlig vekt på andrespråkstilegnelse, siden dette er en viktig del av nyankomne elevers virkelighet når de begynner på skolen i Norge.

3. I likhet med mange andre kartleggingsprøver benytter TOSP seg av problemløsningsoppgaver for å kartlegge elevenes begrepsforståelse og vokabularutvikling. Dette gjelder særlig innenfor to fagområder, nemlig naturfag og samfunnsfag. Problemløsning er en grunnleggende kognitiv ferdighet som brukes i ulike aspekter av livet, fra hverdagslige oppgaver til mer abstrakt fagkunnskap som formidles på skolen. Det finnes imidlertid to ulike tilnærminger til hva slags kunnskap anvendes når vi står overfor en problemløsningsoppgave - noen fagfolk vektlegger domenegenerell kunnskap, andre fagfolk vektlegger domenespesifikk kunnskap. Omtrent alle problemløsningsopgaver på TOSP krever domenespesifikk kunnskap. Under dette punktet drøfter vi derfor hvorfor dette er viktig.

Menneskenes kunnskapssystem
Hvordan tilegner vi kunnskap om verden? Er det slik at vi er født som blanke tavler (tabula rasa) og at alt vi vet har kommet fra det vi har sett, hørt eller gjort? Eller er det slik at vi er født med noe grunnleggende kunnskap, og at uten denne kunnskapen vil vi ikke være i stand til å gi mening til våre erfaringer - til det vi ser, hører eller gjør? Disse to kontrasterende filosofiske og psykologiske tilnærmingene til kunnskapstilegnelse kalles henholdsvis empirisme og rasjonalisme.

Empirisme hevder at observasjon og erfaring er kilden til all kunnskap. "Ingenting er i sinnet som ikke var i sansene først" er et empiristisk prinsipp som betyr at all kunnskap og alle ideer i sinnet stammer fra sanseerfaringer. Rasjonalister mener derimot at kunnskap oppnås gjennom logisk tenkning og deduksjon, basert på medfødte ideer.

Debatten mellom empirisme og rasjonalisme har foregått i flere hundre år. I virkeligheten erkjenner begge tilnærminger at både medfødte ideer og erfaring er potensielle kilder til kunnskap, men vektlegger dem ulikt. Empirikere, som den amerikanske psykologen B. F. Skinner, mener at erfaring er den primære kilden til kunnskap, men erkjenner samtidig påvirkning fra noen få medfødte strukturer. Selv behaviorismen, som mest av alle teorier er orientert mot erfaring og miljøpåvirkninger, tilskriver barnet en medfødt evne til å danne assosiasjoner mellom stimuli og responser. Rasjonalister, som lingvisten Noam Chomsky og psykologen Steven Pinker, hevder derimot at medfødte ideer er de primære kildene til kunnskap. De erkjenner at erfaring også er viktig, ikke fordi det fører til ny læring, men fordi det bidrar til å utløse og styrke vår medfødte læringsevne.

Fra slutten av 1800-tallet og fram til midten på 1900-tallet dominerte empiristiske tilnærminger i forståelsen av kunnskapstilegnelse blant fagfolk. Dette har imidlertid endret seg betraktelig i løpet av de siste 70 år. Nedenfor beskriver vi utviklingen som førte til at noen av de mest grunnleggende prinsippene i empirismen, slik som de som kom til uttrykk i Skinners behaviorismen, ble stilt spørsmålstegn ved og svekket.